Puoli punnerrusta alaspäin


Teimme maanantaina kuntotestin Fysio2000 tiloissa henkilökohtaisen valmentajani Jennin kanssa. Testi koostui kuntopyöräosuudesta ja sekä lihaskuntotestistä. Pyöräilytestillä poljin sykemittarin kanssa vastuksen noustessa parin minuutin välein. Kokeilimme ensin lopettaa testin 85% laskennallisen maksimisykkeen kohdalla. Maksimisyke laskettiin iän, painon ja pituuden mukaan. Testi kuitenkin ikään kuin loppui kesken ja teimme sen vielä sitten uudelleen ihan maksimijaksamiseen saakka. Tietokone oli arvioinut, että lopetan hieman aiemmin, mutta sinnikkäästi poljin vielä pari minuuttia siihen päälle.

Syke vaihteli alkutestin aikana aikalailla, mutta tasaantui sitten testin jatkuessa. Tämä on normaalia erityisesti, jos peruskunto on huono ja sydän joutuu hakemaan oikeaa tahtia. Maksimisyke minulle on n. 200 lyöntiä minuutissa ja suositeltu peruskuntoharjoittelualue n. 100-135 alueella.  Tässä lajeiksi minulle soveltuvat mm. uinti, pyöräily ja lenkkeily.

Lihaskunnossa on paljon parantamista. Testi koostui mm. vatsalihasliikkeistä, painojen nostamisesta ja punnerruksista. Lopuksi Jenni pyysi vielä tekemään virallisen testin ulkopuolelta miesten punnerruksen, eli punnerruksen, jossa ei oteta tukea polvilla, vaan varpailla. Tuloksena puoli punnerrusta alaspäin :D.  En siis päässyt hallitusti edes alas. Tästä on todellakin suunta vain ylöspäin.

Toivon myös lisää liikkuvuutta, sillä olen _todella_ kankea. Tällä hetkellä mm. jalkojen venytykseksi riittää ihan istuminen seinän vieressä 90 asteen kulmassa. Ei puhettakaan, että sormen päät olisivat lähelläkään varpaita.
Jännitin hieman testiin menemistä, mutta testin aikana meillä oli rento ja kiva tunnelma, eikä yhtään tarvinnut miettiä, että voi ei, en osaa, en pysty. Sen vuoksi tämä projekti on aloitettu, että kunto paranisi.
Lihaskuntotestistä ja pyörätestistä saan tarkemmat tulokset perjantaina ravintoneuvontakerralla.
Kiinnostuitko? Täältä löydät lisätietoa salista ja sen palveluista. https://www.fysio2000.fi/

Kommentit

Suositut tekstit